петак, 12. јануар 2018.

SrpskaCafe: Ko je kriv za bačenih 3,2 miliona na naplatne kućice?!



Projekat „naplatne kućice u Glamočanima“ jedan je od najapsurdnijih projekata, koji su urađeni i finansirani novcem građana Republike Srpske, ikada!
Naplatne kućice su na magistralnom putu M-16 Banjaluka-Klašnice postavljene 2013. godine i nikada nisu puštene u rad. Na njihovo postavljanje javno preduzeće Putevi RS potrošilo je 2,1 milion maraka.
Naplatne kućice bi, prema najnovijim najavama iz tog preduzeća, trebalo da budu uklonjene uskoro, početkom ove godine.
– Nakon što odaberemo najpovoljnijeg ponuđača i kada istekne rok za žalbe, možemo početi s poslom – rekao je direktor Puteva RS Nenad Nešić u decembru prošle godine.
U međuvremenu je izabran najpovoljniji ponuđač – zajedno firme MG Mind i MIG Elektro, ali se čeka izbor firme za nadzor pa istek roka za žalbe. Uklanjanje kućica, zvanično, koštaće 1,1 milion maraka. Dakle, na gradnju, montiranje i najavljeno uklanjanje i sređivanje saobraćajnice građani Republike Srpske platiće ukupno 3,2 miliona maraka.
Cijena je međutim mnogo veća. Naime, naplatne kućice u Glamočanima koje nemaju nikakvu funkciju izazvale su za manje od pet godina, koliko su bespotrebno stajale na sredini magistralnog puta, nekoliko teških saobraćajnih nesreća. Dvije saobraćajne nesreće završile su tragično jer su dva života ugašena.
Godinama niko nije želio da prihvati odgovornost za postavljanje beskorisnih naplatnih kućica. U Vladi Srpske, odnosno Ministarstvu saobraćaja na čijem je čelu ministar Neđo Trninić, su tvrdili da u ovom ministarstvu nisu bili upoznati sa aktivnostima oko postavljanja rampi. To međutim nije istina jer je Vlada RS odobrila kreditno zaduženje preduzeću Putevi za rekonstrukciju magistralnog puta M 16 u iznosu od 35 miliona maraka kao i dodatno kreditno zaduženje od pet miliona za dodatne radove. Ukupno su rekonstrukcija i proširenje te dionice koštali 40 miliona maraka.
Projekat proširenja u svom sastavu imao je i projekat za izradu naplatnog mjesta u Glamočanima. Resorni ministar u to vrijeme bio je Nedeljko Čubrilović, današnji predsjednik Narodne skupštine RS.
U vrijeme raspisivanja tendera za gradnju rampi i realizacije kompletnog projekta na snazi je bio Zakon o javnim putevima koji je ostavljao mogućnost propisivanja posebne naknade za upotrebu dijela javnog puta. Vlada RS kao Skupština preduzeća i vlasnik Puteva o svemu je bila obaviještena.
Putevi su se 6. februara 2013, nakon što je dionica završena, obratili Vladi i Ministarstvu saobraćaja sa zahtjevom da bude izvršena prekategorizacija dionice puta Prijedorska petlja-Klašnice u brzu cestu. Traženo je da se ta dionica preda u nadležnost Autoputeva zajedno sa već izgrađenom naplatnom rampom. Nikakav odgovor nije stizao na ove zahtjeve jer se Ministarstvo saobraćaja oglušilo o sva obaviještenja Puteva.
– Prije ulaska u proceduru kreditnog zaduženja JP Putevi RS Banjaluka je pribavilo Studiju opravdanosti rekonstrukcije i modernizacije predmetne dionice puta koja je pokazala da bi se investicija isplatila naplatom putarine za upotrebu te dionice puta. Iz tog razloga JP Putevi je naplatu putarine predvidjelo kao izvor prihoda za vraćanje kredita – piše, između ostalog, u obrazloženju koje je iz ovog javnog preduzeća poslato u Ministarstvo saobraćaja 2013. godine.
U međuvremenu je, 17. oktobra 2013. godine, donesen novi Zakon o javnim putevima. Tim Zakonom naplata putarine omogućuje se samo novoosnovanom preduzeću Autoputevima RS a pored postojećih napravljene su nove naplatne rampe na autoputu Banjaluka-Gradiška. Dakle, Zakon je promjenjen a Putevi su iz ministarstva onemogućeni da vrše naplatu putarine iako je to bilo predviđeno planskim aktima Puteva koje je usvojila Vlada RS a naplatne kućice u Glamočanima već napravljene.