Osamdeset odsto prekršajnih naloga koji građanima u
Republici Srpskoj budu izdati u saobraćaju izdati su a da uopšte nije
napravljen saobraćajni prekršaj. Ovo za Gerila info tvrdi stručnjak iz oblasti
saobraćaja. To se gotovo isključivo odnosi na prekršaje koji se odnose na
prekoračenje brzine.
O čemu se zapravo radi
Priča počinje tako što Republika Srpska uopšte nema
evidenciju postavljenih znakova, odnosno ne zna se gdje stoji koji znak, čemu
služi i koliko ih ima na putevima u Republici Srpskoj. To je ključno pitanje,
tvrdi naš sagovornik, jer nepostojanje te evidencije ostavlja mogućnost
proizvoljnog stavljanja znakova i pravljenje pravog haosa na putevima.
Kako se dešava da vozači plaćaju kazne iako nisu napravili
prekršaj, logično je pitanje.
Naš sagovornik, koji insistira na anonimnosti, tvrdi da se
to dešava u kombinaciji namjere da se od građana uzme što više novca i
nedovoljnog poznavanja saobraćajnih propisa odnosno Zakona o bezbjednosti
saobraćaja od strane vozača.
Znakovi izričite naredbe-u ovom slučaju za ograničenje
brzine su ključni. Sagovornik Gerila info pojednostavljuje priču sa nekoliko
slikovitih primjera.
Kamera kod motela NANA.
Na magistralnom putu M 16 kod pomenutog motela stoji kamera
koja prati i registruje prekršaje koji se tiču prekoračenja brzine. Brzina
kretanja vozila na tom dijelu puta ograničena je na 60 kilometara na sat. Prva
nelogičnost je u tome što bi tu trebalo da stoji ograničenje na 80 kilometara
na sat jer se radi o magistralnom putu, pojašnjava naš sagovornik, a na ovaj
način se samo usporava saobraćaj i ugrožava bezbjednost. Kako god, znak
ograničava brzinu kretanja na 60 kilometara na sat ali je sporno to što kamera
registruje i kažnjava vozače koji voze brže od 70 kilometara na čas iako, to je
ključno, između znaka ograničenja brzine i kamere postoji raskrsnica odnosno uključenje
sa obližnje pumpe na magistralni put.
Šta to mijenja logično je laičko pitanje.
Mijenja se sve, pojašnjava sagovornik našeg portala. “Prema
Zakonu o bezbijednosti saobraćaja znak ograničenja brzine vrijedi do prve
sljedeće raskrsnice a raskrsnica je površina gdje se ukrštaju ili spajaju dva
ili više puteva.” Čak i put sa pumpe? “Put je svaki javni put i nekategorisani
javni put ili površina.” Poenta je u tome, pojašnjava naš sagovornik, što po Zakonu o bezbjednosti saobraćaja svi
vozači koji nisu vozili brže od 90 kilometara na sat na tom mjestu nisu
počinili nikakv prekršaj jer naredba znaka koji ograničava brzinu na 60
prestaje prije kamere koja snima vozila.
Iz ministarstva unutrašnjih psolova su nam odgovorili na
pitanja koja smo im poslali u vezi sa kamerom i ograničenjem brzine na ovom
mjestu. Informacije iz MUP-a govore da je radar na ovom mjestu na magistralnom
putu M 16 od 1.11.2011 do 21.7.2015 godine zabilježio 49 267 prekršaja.Najviše
je evidentirano prekršaja koji se odnose na prekoračenje brzine od deset do
dvadeset kilometara na sat (što prema tvrdnjama našeg sagovornika nije prekršaj
na ovom mjestu).
“Na osnovu Zakona o osnovama bezbjednosti saobraćaja na
putevima u BiH, svi vozači koji se na toj lokaciji kreću brzinom preko 70 km na
sat čine prekršaj iz člana 44. istog zakona”- rečeno nam je u MUP RS.
Zanimljivo je, međutim to, što su nam u MUP-u potvrdili da
radar kod motela NANA nije u funkciji od 21.07.2015 godine zbog kvara radarskog
sistema. Što znači da kamera na pomenutoj lokaciji ne radi gotovo pune tri
godine.
Slične stvari se dešavaju i sa pokretnim radarima,
pojašnjava stručnjak saobraćajne struke za Gerila info.
Primjer je put od Klašnica prema Prnjavoru gdje u blizini
jedne pumpe stoji znak ograničenja brzine na 50 kilometara na sat što u suštini
nije sporno. Sporno je, međutim, to, tvrdi naš sagovornik, što policajci
postavljaju prenosive radare na kraju pomenutog pravca i ograničenje brzine i
dalje tretiraju po tom znaku iako nakon znaka ograničenja brzine na 50 postoje
tri raskrsnice. Brzina je, budući da su raskrsnice poništile prethodno
ograničenje, 80 kilometara na sat a ne više 50.
Tunjice
Na Tunjicama postoji znak koji ograničava brzinu kretanja na
40 kilometara na sat što ponovo nije sporno, tvrdi naš sagovornik. Ponovo je
sporno to što odmah nakon znaka postoji raskrsnica koja ograničenje automatski
poništava što znači da znak, ukoliko jeste neophodan, stoji na pogrešnom mjestu
ili je potreban još jedan.
Još je nekoliko primjera koje navodi naš sagovornik u kojima
radari bilježe prekoračenje brzine rukovodeći se znakovima ograničenja iako su
ta ograničenja prestala zbog kasnijih raskrsnica. Vozači često uopšte ne
prekorače brzinu kretanja vozilom po zakonu ali budu kažnjeni, tvrdi naš
sagovornik.
U Agenciji za bezbjednost saobraćaja Republike Srpske
potvrđuju da ima primjedbi sa terena ali da znakovi mogu biti postavljeni na
osnovu trajnih ili privremenih procjena. Napominju da svaki vozač u Republici
Srpskoj ima mogućnost i pravo na sudsko odlučivanje i dokazivanje ukoliko
smatra da je kažnjen a da nije trebao da bude. Istovremeno pozivaju vozače ali
i ostale građane da Agenciji za bezbjednost saobraćaja dostave primjedbe koje
imaju.
“Planirano je, i to je dostavljeno Vladi, da krajem ove ili
početkom naredne godine bude urađena analiza kredibiliteta ograničenja brzine u
Republici Srpskoj.”- kaže za Gerila info Milija Radović direktor Agencije za
bezbjednost saobraćaja RS.
To znači da će biti preispitana ograničenja brzine na
putevima u Republici Srpskoj jer je očigledno da su ograničenja na pojedinim
putnim pravcima isuviše rigorozna bez potrebe.
gerila info