четвртак, 12. новембар 2015.

Crni Putevi, 7 miliona i Teslićki makadam

Ministarstvo saobraćaja i veza nije bilo upoznato sa izgradnjom naplatnih rampi koe je izgradilo preduzeće Putevi Srpske u Klašnicama. To je tvrdnja aktuelnog ministra saobraćaja Nedje Trninića. Trninić je rekao i to da ministarstvo nije dalo odobrenje za gradnju tih naplatnih rampi.
Naplatne rampe Puteva Republike Srpske izgradjene su u Klašnicama na kraju magistralnog puta Banja Luka-Klašnice u smijeru iz Banja Luke. Nakon njih izgradjene su rampe na autoputu Banja Luka- Gradiška svega nekoliko kilometara od Klašnica. Tim rampama gazduje preduzeće Autoputevi RS i te rampe su u funkciji.


Naplatne rampe koje su izgradili Putevi nikada nisu bile u funkciji i predvidjene su za rušenje ali se to rušenje i pored bezbjednosnog problema koji stvaraju rampe, prolongira.
To je ukratko površina priče plus da je gotovo milion i po maraka bačeno u vjetar jer su rampe u Klašnicama nepotrebne pored toga što su i opasne.

Suština, medjutim, leži u činjenici da ministartvo saobraćaja ni u teoriji nije moglo da ne zna da Putevi planiraju da grade rampe u Klašnicama prije rampi Autoputeva. O namjeri Puteva u više navrata su obaviješteni i Vlada i ministarstvo na čijem čelu je tada bio Nedeljko Čubrilović.


Projekat proširenja magistralnog puta M-16, dionica Banja Luka-Klašnice, započet je izradom Studije saobraćajno ekonomske opravdanosti fazne rekonstrukcije i modernizacije na dionici Prijedorska petlja Klašnice 2010-te godine. Kao razlog rekonstrukcije navedeno je povećanje bezbjednosti saobraćaja na ovom dijelu puta.
Studija je pokazala ekonomsku opravdanost na način da se Putevi kreditno zaduže a kredit vraćaju na način da se uvede naplata za korišćenje ove dionice puta.

Vlada je odobrila kreitno zaduženje od 35 miliona maraka kao i dodatno kreditno zaduženje od 5 miliona za dodatne radove. Ukupno su rekonstrukcija i proširenje te dionice koštali 40 miliona maraka.
Projekat proširenja u svom sastavu imao je i projekat za izradu naplatnog mjesta u Glamočanima.
U vrijeme raspisivanja tendera i realizacije projekta na snazi je bio Zakon o javnim putevima koji je ostavljao mogućnost propisivanja posebne naknade za upotrebu dijela javnog puta. Vlada Republike Srpske kao Skupština preduzeća i vlasnik Puteva o svemu je bila obaviještena.

Putevi su se 06.02.2013, nakon što je dionica završena, obratili Vladi i ministarstvu saobraćaja sa zahtjevom da bude izvršena prekategorizacija dionice puta Prijedorska petlja Klašnice u brzu cestu. Traženo je da se ta dionica preda u nadležnost Autoputeva zajedno sa već izgradjenom naplatnom rampom. Nikakav odgovor nije stizao na ove zahtjeve jer se ministarstvo saobraćaja oglušilo o sva obaviještenja Puteva.


U medjuvremenu je donesen novi Zakon o javnim putevima 17.10.2013-te godine. Tim Zakonom naplata putarine omogućuje se samo Autoputevima Republike Srpske. Dakle Zakon je promjenjen a Putevi su iz ministarstva onemogućeni da vrše naplatu putarine iako je to bilo predvidjeno planskim aktima Puteva koje je usvojila Vlada RS.  

O sedam miliona i makadamu u Tesliću uskoro.