Problemi, i kada su evidentni, u Republici Srpskoj se guraju pod tepih.
Pres je prije dva dana objavio priču o stanju na stazi u Zalužanima. Povod je bila tragična nesreća u kojoj je jedan motociklista izgubio život kada je vozeći na stazi naletio na kamion koji u to vrijeme nije trebalo da bude na stazi.
Novinari tog dnevnog lista tekst su naslovili sa "Problemi traju godinama".
Brutalno tačno isto koliko je tačno da su sve nadležne institucije na probleme na stazi u Zalužanima upozorene nekoliko puta još prije nekoliko godina.
Prenosim tekstove o uzurpaciji i iskorištavanju staze u Zalužanima pretvarajući je u sve osim u auto-moto stazu koje sam objavio 2012-te godine. Tekstovi nisu izazvali gotovo nikakvu reakciju nadležnih institucija. Ekipa koja je suvereno kao privatnim vlasništvom upravljala stazom, stazu je napustila krajem 2013-te godine. Staza je u vrlo lošem stanju bez tragova nedavnih velikih ulaganja ostavljena Auto-moto društvu. Bez ograde, struje i vode, bez opreme, alata, mašina i vozila za održavanje ali sa gomilom šuta koji na stazu odlagan prilikom izgradnje NIS-ove pumpe u neposrednoj blizini. Ljudi koji su preuzeli upravljanje stazom uspjeli su, koliko toliko, da je dovedu u red...
Za dovodjenje staze u opasno stanje niko nije odgovarao.
Poslednji
krug na stazi u Zalužanima 02.04.2012
Kada
su prošle godine vlasti grada Banja Luka pompezno najavile megalomanski
projekat gradnje staze za Formulu jedan u Banja Luci takva informacija
djelovala je kao sladak san koji poslije budjenja donosi još suroviju realnost.
Iako stručnjaci automoto sporta u Republici Srpskoj Žurnalu pojašnjavaju da
gradnja velelepne staze I ne bi bila toliko nerealna I neizvodljiva već
ekonomski vrlo isplativa ali da upravo surova realnost sprečava svako dalje
maštanje.
Upravo
banjalučka realnost pokazuje da je staza za održavanje auto-moto trka koja u
Banja Luci u Zalužanima već postoji zbog nebrige gotovo uništena. Zbog nekoliko
ljudi koji su stazu, koju je auto-moto sport Republike Srpske dobio na
upravljanje od ministarstva odbrane BiH a preko posrednika grada Banja Luka,
privatizovali.
Poslijeratna
priča banjalučkog motodroma počinje 2000-te godine kada su u Zalužanima počela
takmičenja na nivou RS, BiH kao I otvorena prvenstva. Staza u tom period nije
ispunjavala uslove za voženje moto trka ali su
na njoj I pored toga godišnje vožene dvije do tri auto I dvije do tri
moto trke.
Pravo
na korištenje staze I organizovanja takmičenja 2005-te godine dobija AMD-AMK
(automoto društvo-automoto klub) a na čelo društva dolazi bivši ministar
trgovine Republike Srpske Boris Gašpar.
Predloženi
projekat AMD-AMK za rekonstrukciju staze prošao je na konkursima I ministarstvo
sporta, grad Banja Luka I opština Laktaši u rekonstrukciju “Zalužana” ulažu
ukupno, prema zvaničnim podacima ministarstva 350 000 maraka. Sto hiljada tada
daje ministarstvo iz budžeta Republike Srpske . Prema nezvaničnim podacima
Žurnala u rekonstrukciju staze uloženo je više, pola miliona maraka.
Staza
je presvučena novim asfaltom dužine 1,4 kilometra, sagradjene su nove tribine,
sudijske kućice, postavljeni neophodni betonski elementi I instalisana
neophodna električna I vodo instalacija. Krajem 2008-me godine staza je
dovedena u više nego pristojno stanje I mogla je da u iznajmljivanju staze za
treninge vozačima iz zemlje I inostranstva konkuriše I do tada nedodirljivom
riječkom autodromu Grobnik.
Na
kraju sezone, prve po rekonstrukciji staze, na skupštini društva AMD-AMK koja
je trebalo da raspravlja o finansijskom izvještaju I planovima takmičenja I
poslovanja za narednu sezonu dolazi do raskola unutar društva. Boris Gašpar
predsjednik društva neočekivano podnosi neopozivu ostavku a skupština tijesnom
većinom I sa jedva skupljenim kvorumom za novog predsjednika bira poznatog
banjalučkog automobilistu Tanasija Kuvalju. I tu počinje priča broj dva.
Tanasije
Kuvalja I njegov Auto moto klub Banja Luka u milosti su ministarstva sporta I
tadašnjeg ministar Proke Dragosavljevića, što on obilato koristi I stazu u
Zalužanima raspadom AMD-AMK stavlja pod svoju kontrolu.
Upravljanje
stazom postalo je vrlo unosan posao jer rekonstruisana staza privlači vozače iz
regije. Jednodnevni treninzi domaćih takmičara naplaćuju se dvadeset maraka,
stranih četrdeset. Godišnji prihod staze, samo od treninga, prema procjenama
stručnjaka iznosio je deset hiljada maraka. Nakon rušenja skupštine AMD-AMK
vlast nad stazom preuzima, neformalno jer novo društvo nije sudski
registrovano, Tanasije Kuvalja. Nove gazde od starog društva preuzele su pečat,
riješenja I žiro račune. Naplaćivanje treninga na stazi prestalo je da se
pravda kroz račune. Na mjesto direktora staze Kuvalja postavlja poslušnika
Branu Subotića koji krši sva pravila rada na stazi. Treninzi se njihovim
dolaskom održavaju čitav dan bez ograničenja I bez fiksne cijene. I bez bilo kakvog
pravdanja.
Bez
pravdanja je ostao I novac koji je ministarstvo sporta uplatilo na račune
nekoliko klubova od 2009-te godine. Samo prošle godine Auto moto klub Banja
Luka u vlasništvu Tanasija Kuvalje dobio je deset hiljada maraka za redovne
pripremne I takmičarske aktivnosti, pet puta više nego sportski auto moto savez
RS u istoj godini.
U
ministarstvu porodice, omladine I sporta Republike Srpske priznaju da su im za
uplate od 2009-te godine finansijske izvještaje dostavila samo dva kluba I to
jedino za 2009-tu godinu. Priznaju, takodje da nemaju saznanja o navedenim
zloupotrebama oko korištenja staze u Zalužanima.
“Ministarstvo
porodice, omladine I sporta nema nadležnost po ovom pitanju, I nije upoznato sa
zloupotrebama korištenja staze ali isto tako je raspoloženo za svaki vid
rješavanja ovog problema.”-stoji u odgovoru ministarstva Žurnalu.
Žurnal
saznaje da je staza od raspada AMD-AMK u više navrata korištena I kao nelegalno
odlagalište iskorištenih I neupotrebljivih auto guma kao I drugih vrsta otpada
I da je novo rukovodstvo staze na čelu sa Tanasijom Kuvaljom I Branom Subotićem
od tih aktivnosti dobro napunilo džepove. Stare gume koje su na stazu dovožene
prikazivane su kao potreban materijal za bezbjednost staze iako su sve mjere
bezbjednosti osigurane u vrijeme prije 2009-te kada je staza u potpunosti
rekonstruisana.
Od
2009-te godine u stazu, takodje kako Žurnalu tvrde dobro obavješteni izvori,
nije uložena ni jedna marka a rasprodat je alat, sigurnosno vozilo, iz zemlje
je iskopana I prodata ogromna količina željeza u vlasništvu ministartva
odbrane.
Borba
oko staze u Zalužanima ponovo se rasplamsala početkom ove godine. Bivše sekcije
AMD-AMK, koje su društvo napustile nakon obaranja skupštine I dolaskom na čelo
Tanasija Kuvalje, pokušavaju da povrate pravo na korištenje staze. U nekoliko
navrata pisali su Ministarstvu odbrane BiH, ministarstvu sporta Republike
Srpske kao I nadležnim lokalnim zajednicama Banja Luci I Laktašima ali odgovora
ni od jedne strane nisu dobili.
Staza Zalužani nastavak agonije 25.09.2012
Sapunici oko prava raspolaganja nad auto stazom u Zalužanima izgleda
nema kraja. Banjalučki autodrom u nemilosti je nekolicine ljudi i to traje još
od početka raskola unutar banjalučkog auto-moto sporta. Sve je počelo nakon što
su Ministarstvo sporta, grad Banja Luka i opština Laktaši prema zvaničnim
podacima ministartva u rekonstrukciju staze do kraja 2008-me godine uložili
ukupno 350 000 maraka. Staza je prevučena sa 1,4 kilometra novog asfalta a
napravljeni su i svi prateći sadržaji neophodni normalno i vrlo kvalitetno
održavanje trka i treninga.
Tada je očigledno postalo jasno da će držanje staze
u rukama predstavljati vrlo solidan izvor finansija. Ulaganjem u stazu dolazi
do raskola unutar AMD-AMK (automoto društvo-automoto klub) i staza nezvanično
ali formalno pada u ruke Auto moto kluba Banja Luka u vlasništvu Tanasija
Kuvalje.
Žurnal je u nekoliko navrata pisao o situaciji na stazi i o
upravljanju stazom od strane nekoliko ljudi, prije svega Tanasija Kuvalje i njegovog
bliskog saradnika Brane Subotića. Izvještavanje Žurnala neposredno je bilo i
uzrok fizičkog obračuna na stazi kada je u pokušaju da stazu vrati pod okrilje
Auto moto društva napadnut sekretar društva Milan Mačković. Auto moto društvo
inače ima jedinu validnu dokumentaciju koja mu daje pravo za upravljanje stazom
ali ta činjenica nije bila dovoljna ni Kuvalji ni Subotiću kojom stazom i dalje
suvereno vladaju.
Nakon obračuna na stazi nije reagovao niko. Do promjene je jedino došlo
na čelu Automoto društva. Predsjednik Upravnog odbora Zoran Sredić podnio je
ostavku a na njegovo mjesto imenovan je Slobodan Marijanović veoma blizak sa
nezvaničnim direktorom staze Subotićem što u prevodu znači da Automoto društvo
prestaje da traži povrat prava na raspolaganje banjalučkim autodromom.
Ne odustaju, medjutim auto-moto klubovi. U Republici Srpskoj postoji
osamnaest auto-moto klubova i svi oni bi trebali da imaju jednako pravo
raspolaganja stazom. Izvori Žurnala ponovo upozoravaju na javašluk koji vlada
na stazi u Zalužanima pod nelaglnim rukovodstvom Subotića i Kuvalje. Kapije
staze širom su otvorene danonoćno, treninzi se naplaćuju na crno i svojevoljno
a direktor staze pojavljuje se jedino u vrijeme kupljenja novca od takmičara.
Staza nije bezbjedna ni osigurana a to se najbolje pokazalo o nesrećnom spletu
okolnosti i padu aviona sa banjalučkim padobrancima. U vrijeme pada aviona na
stazi se održavala moto trka a ispostavilo se da u vrijeme trke na stazi nije
bilo ni kola vatrogasaca ni hitne pomoći.
Izvori Žurnala svjedoče a to vrlo lako mogu da provjere i inspekcijski
organi da to žele, da je staza postala i nelegalno odlagalište otpada. Samo u
posljednjih nekoliko mjeseci na stazu je dovezeno više od dvije stotine kamiona
sa gradjevinskim otpadom što je van zdravog razuma pogotovo ako se zna da je
grad Banja Luka većinski suvlasnik regionalne deponije u Ramićima i da se otpad
mora odvoziti na tu deponiju. Ministarstvo
sporta Republike Srpske upoznato je sa stanjem na stazi u Zalužanima ( o tome
ih je prije nekoliko mjeseci obavjestio i Žurnal) ali njihove zvanične reakcije
i dalje nema. Ministarstvo je u obnovu staze prije nekoliko godina iz budžeta
uložilo stotinu hiljada maraka ali se u ministarstvu ponašaju kao da ih za
sudbinu staze nije ni malo briga. Staza je od renoviranja ponovo gotovo u
potpunosti devastirana, rasprodata je vrijedna oprema a da niko ne zna u čijim
džepovima su pare završile baš kao što se zvanično ne zna ni u čijim džepovima
završavaju pare dobijene od naplate treninga. Samo prije nekoliko dana
motociklisti iz Slavonskog Broda banjalučku stazu su zakupili na čitav dan.
Još jedan apsurd u apsurdnoj priči je korištenje staze kao lokalne
saobraćajnice i šetališta. Do toga je došlo kada je lokalni moćnik iz Trna
Slavko Roguljić blokirao put kroz naselje tvrdeći da je njegovo vlasništvo pa
su mještani primorani da kao alternativni prolaz koriste autodrom. I o toj
blokadi puta Žurnal je pisao prije više od godinu dana. Bez obzira, lokalne
vlasti ni taj problem nisu riješile.
Zatvorena staza u Zalužanima 15.12.2009
Inspekcijski organi opštine
Laktaši nakon uvida u stanje na stazi do daljnjeg su zatvorili auto-moto stazu
u Zalužanima kraj Banja Luke. Teško je procjeniti da li je to kraj ili tek novi
početak agonije koja vlada na stazi u Zalužanima. Prije devet mjeseci Žurnal je
otpočeo seriju tekstova o bezvlašću i totalnom odsustvu bilo kakve kontrole
zakonskih organa na banjalučkoj auto-moto stazi Zalužani. Upozoravali smo,
kontaktirajući prije svega nadležne u Ministarstvu sporta Republike Srpske, da
banjalučkim autodromom bez ikakvog osnova upravlja nekolicina privatnih lica a
da je staza pretvorena u privatnu prćiju. Odgovor koji smo od ministarstva
dobili u aprilu ove godine jasno je ukazivao da u resornom ministarstvu ili
nemaju pojma šta se na stazi dešava ili da ih jednostavno nije briga.
“Ministarstvo porodice,
omladine I sporta nema nadležnost po ovom pitanju, I nije upoznato sa
zloupotrebama korištenja staze ali isto tako je raspoloženo za svaki vid
rješavanja ovog problema.”-stoji u odgovoru ministarstva Žurnalu.
Staza u Banja Luci budžetskim sredstvima
Ministarstva sporta, grada Banja Luka i opštine Laktaši renovirana je 2008-me
godine. Gotovo pola miliona maraka uloženo je u presvlačenje 1,4 kilometra
asfalta, nove tribine, prateće objekte, elektro i vodo instalaciju, ukratko u
sve što je bilo neophodno za dovodjenje staze u više nego pristojno stanje.
Tada, umjesto da staza u novom ruhu bude apsolutno konkurentna stazama u
regionu, počinje njena propast. Gotovo pola miliona maraka, ispostaviće se nekoliko
godina kasnije, bačeno je niz vjetar.
Po završetku prve sezone nakon renoviranja staze
raspada se AMD-AMK (automoto društvo-automoto klub) koje je imalo pravo
raspolaganja stazom. Na čelo podjeljenog banjalučkog auto-moto sporta pod
sumnjivim okolnostima dolazi Tanasije Kuvalja i zajedno sa nekolicinom
saradnika, a uz prećutno odobravanje tadašnjeg ministra sporta Proke
Dragosavljevića, defacto preuzima upravljanje i vlasništvo nad stazom. Automoto
klubovi u Republici Srpskoj koji su tada osporavali Kuvaljino vodjenje automoto
sporta uzalud su nadležne institucije upozoravali da ne postoji ni jedan
zakonski osnov po kojem će staza biti u rukama samo nekolicine ljudi.
Nezainteresovanost (ili uz odobravanje) nadležnih
organa Tanasije Kuvalja i njegov najbliži saradnik Brane Subotić obilato
koriste i stazom nekoliko godina upravljaju kao privatnim vlasništvom. U
periodu nakon rekonstrukcije a nakon njihovog preuzimanja staze i objekata
prestaje da bude vodjena evidencija o korištenju i prihodima banjalučkog
autodroma. Izvori Žurnala tvrdili su u više navrata da su treninzi na stazi
naplaćivani na crno bez ikakvih računa (20 maraka domaćim a 40 inostranim
vozačima), da je gotovo sva oprema nestala a da je staza dovedena u lošije
stanje nego pred skupocijenu rekonstrukciju. Prema nezvaničnim procjenama
prihodi staze u Zalužanima na godišnjem nivou samo od treninga sve ove godine
kretali su se oko deset hiljada maraka. Taj novac je očigledno završio u
privatnim džepovima pojedinaca.
Žurnal je pisao i da je staza pretvorena u
ilegalno odlagalište otpada, uglavnom gradjevinskog, a da je na stazu dovezeno
nekoliko stotina kamiona otpada. Saznajemo, inspekcija u Laktašima je potvrdila
da je staza korištena i kao odlagalište otpada ali i da je staza ugrožena prelaskom
civilnih vozila pa i kamiona preko nje.
Žurnal, takodje, saznaje da bi istraga u slučaju
Zalužani trebalo da bude proširena na poslovanje staze u posljednjih nekoliko
godina. Za sada je neizvjesno koliko dugo će staza ostati „zapečaćena“.
Neizvjesna je i sudbina trka koje su već najavljene u narednih nekoliko
mjeseci.