Novca u budžetu grada Banja Luka jednostavno nema dovoljno. To je
rezultat rada i neodgovornog ponašanja gradskih vlasti u posljednjih desetak
godina. Činjenicu da je budžet grada masna vreća koju su poput gladnih svinja
očerupali raznorazni „prijatelji“ grada i na dnu te vreće ostavili rupu iz koje
više ništa i ne curi ne može promijeniti ni najava otpuštanja u gradskoj
administraciji.
Najava jer hrabrosti a ni istinske volje za tako nešto nema,
pogotovo ne u predizbornoj godini.
Predizborna godina mogla bi spasiti gradjane Banja Luke i od
uvodjenja naplate fiksnih i varijabilnih troškova grijanja. Takve su najave iz
gradske uprave mada u Toplani ne žele da odustanu od takvog plana budući da su
im finansijske prognoze vrlo izvjesne i vrlo nepovoljne.
Grad Banja Luka je Programom mjera gradonačelnika i Odjeljenja za
finansije za ovu godinu imao plan kako da zakrpi masnu vreću budžeta i koliko
toliko obezbjedi stabilnost u budžetu makar do lokalnih izbora. I taj plan,
koliko god u suštini bio kratkoročno spasonosno riješenje nije upalio.
Prva od mjera tog programa bila je realizacija projekta Upravljanje
imovinom u okviru kojeg bi se prioritetno pristupilo potpunoj identifikaciji
sveukupne imovine Grada. Tako bi se omogućilo donošenje odluka o prodaji ili
davanju u zakup imovine kako bi se namakle pare u budžet.
Grad Banja Luka je već propustio da u budžet namakne dodatna
sredstva od zemljišta u Picinom parku, zemljišta koje je poklonjeno Ustavnom
sudu i ministarstvu unutrašnjih poslova...
Ovaj projekat teško da ima perspektivu nakod usvajanja izmjena i
dopuna Zakona o stvarnim pravima. Taj Zakon sada ostavlja mogućnost Vladi da
bilo koje zemljište u gradu za koje procijeni i odluči da je od interesa za
Republiku prisvoji ili da nekom od investitora od interesa za Republiku.
Programom je bilo predvidjeno da JU Centar za razvoj i unapredjenje
sela uspostavi potpunu evidenciju vodjenja naplate vode na seoskim područjima.
Po selima se voda i dalje plaća pojedincima preko priznanica a ovaj dio plana
apsolutno je priznanje da Grad Banja Luka ne zna ni koliko novca se naplati od
vode po selima niti stvaran broj korisnika.
Programom je predvidjeno da se uštede u budžetu naprave na
najugroženijim kategorijama. Već je bilo pokušaja da se novac uskrati Crvenom
krstu za javnu kuhinju a predvidjeno je i smanjenje izdvajanja za Centar za
socijalni rad tako što bi se u ovoj godini sprovela revizija prava na smještaj
u ustanove socijalne zaštite i prava na zbrinjavanje u hraniteljsku porodicu. U
ovoj godini treba biti završena i revizija nadoknade sredstava isplaćenih na
ime ostvarenih prava iz Zakona o socijalnoj zaštiti nakon smrti dva korisnika.
Očekivani su veći prihodi za 70 000 maraka godišnje.
Grad je zajedno sa Centrom za predškolsko vaspitanje odustao od
pronatalitetne politike. Odustaje se od subvencionisane cijene za korisnike i
to diferencirano u zavisnosti od broja djece u porodici. Obrazloženje je da
pronatalitetna politika nije u nadležnosti grada.
Na kraju Grad Programom planira značajno povećanje prihoda Odsjeka
za parkinge i garaže. Konstatuje se da su prihodi ovog odsjeka značajni ali da
moraju biti veći. U svrhu toga Programom je predvidjeno proširenje Pauk službe
i rad u dvije smjene i povećanje površina za parkinge u gradu.
Sve navedene mjere trebalo bi da povećaju realizaciju prihoda u
budžetu za 2015-tu godinu u iznosu od oko 8 miliona maraka. Ponovo nedovoljno da se zakrpi masna vreća od
budžeta koju su nezasiti krmci razderali.